söndag 1 september 2013

Andra veckan

Här är några buketter som jag gjorde i veckan. Blomster färger är säsongsbetonade, just nu är gula rosor billiga. Under utbildningen kommer det vara en av anledningar att det växlar en del i färgskalorna.
Under veckan kom en lastbil med fräscha blommor från Holland till skolan. Upp till 80% av alla snittblommor odlas på stora farmer i Afrika, där ifrån flygs de till Holland och sedan vidare till oss i +4-+5 gradig temperatur  utan vatten. Därför är det viktigt med nya snitt och vatten med näring när de kommer fram. Sen ska blommorna stå framme i rumstemperatur i minst 2 timmar och dra vatten. Våra blommor i skolan står annars i ett kylrum med ca +8 grader när vi inte använder dem.
Buketterna vi gör under utbildningen plockas isär och blommorna får nya snitt innan de ställs i kylrummet, trots min ganska ovarsamma behandling räckte blommorna hela veckan.
Veckans blommor:
rosor
kermit santini
hypercum
brudslöja
aralia
Vi fick även lära oss göra rosetter, det var lite knepigt.
Här har jag gjort ett hjärta med änglahår och myrtontråd. 
 Varför man ansar stjälkar ifrån blad.
Om du ska ha mellanstick av gröna växter mellan rosorna, för att få luft i mellan blommorna.
Det är estetiskt fel att ha blad under bindningstället och bladen bildar bakterier i vattnet. 
Nu ser jag framemot nästa skolvecka och jag ska dela med mig av alla floristhemligher jag får lära mig till er. Bl.a hur man binder en spiralformad bukett steg för steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar